Síguenos

Fallas

Así ha sido el discurso de Teresa Broseta, mantenedora de Clara Parejo en #Exaltació17

Publicado

en

Discurs Teresa Brosseta

Molt Excel·lent Senyor Enric Morera, president de les Corts Valencianes; Excel·lentíssim Senyor Joan Ribó, alcalde de València;

Il·lustríssim Senyor Pere Fuset, regidor de Cultura Festiva;

Fallera Major de València i Cort d’Honor;

digníssimes autoritats;

Reina Infantil i Bellea del Foc Infantil de les festes germanes de Castelló i Alacant;

falleres majors infantils i presidents infantils de les falles de València;

amigues i amics:

Molt bona nit.

És un honor molt gran prendre la paraula en un acte tan especial com el de hui, l’exaltació de Clara Parejo Pérez com a Fallera Major Infantil de València 2017, i de la seua Cort d’Honor. I és també, i sobretot, un gran goig i tot un privilegi per a una fallera de tota la vida poder viure de tan a prop la seua emoció, la seua il·lusió i la seua alegria. I també els seus nervis, per dir-ho tot!

Mireu, hi ha una dita africana que m’agrada molt, i que diu que cal una tribu sencera per a educar una criatura. I sabeu què pense cada volta que ho escolte? Pense que les falles són les nostres tribus. Perquè són el lloc on els nostres xiquets i xiquetes troben un fum de iaies i iaios, oncles i ties, cosins i cosines que no són de la seua sang, però que formen una autèntica i gran família, unida per l’amor a les Falles. I ho pense també perquè les Falles, com les tribus, conserven uns rituals antiquíssims que s’han mantingut pràcticament invariables generació rere generació, com l’acte que estem vivint ara mateix.

I sabeu què passa quan els rituals són tan i tan antics? Doncs passa que ningú sap en realitat com començaren, en quin moment, ni per quin motiu. És a dir, que el seus orígens estan envoltats de misteri. Com estava envoltat de misteri el color del vestit que portaries hui, veritat, Clara?

Com que els misteris desperten de seguida la fantasia dels escriptors, he volgut imaginar per a tots vostés, però especialment per a tu, Clara, i per a la teua Cort, una xicoteta història.

Imagineu-vos que hi havia una vegada un territori bellíssim, situat entre la mar i les muntanyes, i que per casualitat, només per casualitat, també tenia per nom València.

En aquella terra habitaven vora quatre-centes tribus que tenien uns noms ben curiosos. No es deien sioux, ni comanxes, ni apatxes, ni coses així, sinó que tenien uns noms molt i molt llargs i, la veritat siga dita, una miqueta estranys.

Perquè les tribus es deien noms com ara Sapadors-Vicent Lleó, Mercat Central, Lo Rat Penat, Rosari-Plaça Calabuig, Pizarro-Ciril Amorós, Tomasos-Carles Cervera, Sanchis Bergón-Túria, Almirall Cadarso-Comte d’Altea, Peu de la Creu-Joan de Vila-rasa, Ares d’Alpont-Castell de Pop, Josep Maria Bayarri-Los Isidros, Ramon de Rocafull-Comte d’Alaquàs, Vicent Sancho Tello-Xile-Avinguda d’Aragó…

I així fins a quasi quatre-centes!

N’eren tantes, que només els homes i les dones més doctes de València les coneixien totes i podien recitar-ne els noms sense que se’ls fera un nuc a la llengua.

Totes les tribus d’aquella València del nostre conte vivien presoneres d’un poderós encanteri. Ningú era capaç de recordar qui l’havia pronunciat, ni en quin moment de la història, ni per quin motiu, però el cas és que pesava sobre el seus caps des dels temps del rei Pepet, que, per si no ho sabeu, era un senyor molt i molt antic.

I què deia aquell encanteri? Pareu l’orella, perquè ho deia en vers, com s’han dit les coses importants des que el món és món…

Escolteu-me l’advertència,

velles tribus de València!

Per a durar en la història

i fer-ho amb honor i glòria

treballareu amb afany

per conquerir cada any

un gran poder sobre el foc

que no coneixen enlloc.

Serà una xiqueta amable,

forta, dolça, responsable,

intel·ligent i graciosa,

tan bella com una rosa

i valenta per demés

la que, sense por a res,

dominarà foc i flama

amb el seu posat de dama,

i desterrarà un hivern

que voldria ser etern

per a portar-vos, riallera,

l’esclat de la primavera.

Si alguna cosa volien les tribus de València era perdurar en la història, i fer-ho, a més, amb honor i glòria. Per això s’afanyaven a buscar cada any una xiqueta que tinguera totes les qualitats que exigia l’encanteri.

Una xiqueta que fóra intel·ligent i amable, graciosa i responsable, valenta i dolça, forta i bella. Una xiqueta capaç de domesticar el foc i la flama. Capaç de desterrar l’hivern i de ser la portadora de la primavera.

I així arribà un any molt i molt especial que per casualitat, només per casualitat, era també el 2017 en l’antic calendari de les tribus.

Era un any especial perquè, per primera vegada en la història, la humanitat sencera podia contemplar el que passava a les tribus des d’un mirador altíssim que es deia UNESCO. Per això aquell any, més que mai, buscaren amb lupa la xiqueta que complia totes aquelles condicions.

Quan la trobaren per fi, en una tribu xicoteta i molt treballadora que es deia Sapadors-Vicent Lleó, la màxima autoritat de València proclamà amb solemnitat:

– Clara María Parejo Pérez serà enguany la portadora de la primavera!

Imagineu-vos l’alegria que esclatà en la seua tribu. I en sa casa!

Tot eren besos i somriures, felicitacions i abraçades.

Mabel i Pepe, que així es deien els pares de l’elegida, estaven emocionats, orgullosos i molt, molt contents.

Tan emocionats, orgullosos i contents com estaven els seus germans, el pacient i amable Kiko i la menuda Celia. I com estava Isabel, la seua iaia.

Sabien que era molta la responsabilitat de Clara. Moltíssima. Imagineu-vos! La seua xiqueta havia de desterrar l’hivern. Havia de domesticar el foc i la flama. Havia de portar la primavera i, així, garantir la supervivència de totes les antigues tribus de València.

Però no estaven preocupats, no vos penseu. Gens ni miqueta!

Primer, perquè sabien de sobra que Clara tenia les condicions necessàries per a ser una perfecta Portadora de la Primavera. Perquè era tan intel·ligent i tan amable, tan graciosa i tan responsable, tan valenta i tan dolça, tan forta i tan bella com exigia l’encanteri.

I, sobretot, perquè sabien que Clara no estaria sola. Ni molt menys! Perquè totes les tribus de València havien oferit les seues perles més preades, i Clara comptaria en la seua aventura amb l’ajuda de dotze xiquetes ben especials que procedien de dotze tribus diferents.

De la tribu Rosari-Plaça de Calabuig vingué la simpàtica Rebeca Sánchez Agüera, que podia domesticar els huracans amb la pólvora de traca que li corria per les venes.

De la tribu Doctor Sanchis Bergón-Túria arribà l’alegre Ariadna García García, que era capaç de ballar la música del foc amb més gràcia que les mateixes flames.

De la tribu Vicent Sancho Tello-Xile-Avinguda d’Aragó vingué la dolça Yaiza Aguilar Lozano, que era sàvia perquè sempre tenia el nasset soterrat en un llibre i coneixia els secrets dels humans i de les bèsties.

De la tribu Ramón de Rocafull-Comte d’Alaquàs vingué la lleugera Marina Gozálvez Piquer, que podia córrer com el vent en busca de la primavera.

De la tribu Peu de la Creu-Joan de Vila-rasa arribà la graciosa Claudia Navarro Martín, que podia domar la fúria de l’hivern només amb la poesia que bategava al seu cor.

De la tribu Ares d’Alpont–Castell de Pop acudí l’espavilada Yaiza Delgado Tomás, que podia capturar en les seues fotografies tots els colors del món i tota la bellesa de la primavera.

De la tribu Lo Rat Penat arribà l’animosa Sonia Palomera Ibáñez, que era capaç de travessar rius i mars, si calia, nadant amb l’elegància d’una sirena.

De la tribu Tomasos-Carlos Cervera arribà l’agosarada Marina Cutillas Villaverde, que podia volar sobre la neu i cavalcar els quatre vents damunt d’una planxa de surf.

De la tribu Pizarro-Ciril Amorós vingué la més xicoteta de totes, la tendra Paloma Ayora Balaguer, que era capaç d’encisar la mateixa primavera amb la dolçor del seu cant.

De la tribu Almirall Cadarso-Comte d’Altea acudí la desperta Mar Ortega Sancho, que sabia parlar en les llengües de les tribus estrangeres i podia fer amics arreu del món.

De la tribu Josep Maria Bayarri-Los Isidros vingué la sensata Nuria Olivares Robledo, que sabia jugar en equip i llançar incansablement a la cistella la pilota del seu entusiasme.

I, per últim, de la tribu Plaça del Mercat Central arribà la responsable Natalia Pilar Calvo Gómez, que era capaç d’amansar les pitjors bèsties amb la música del seu violí.

Així de ben acompanyada, Clara travessà ciutats i pobles, muntanyes i valls, deserts i selves, fins que arribà al cau on s’amagava l’hivern.

Adornada com estava per totes les virtuts que exigia l’encanteri, i envoltada per les dotze perles més preades de les tribus de València, va desfer la neu i el gel amb la calidesa del seu somriure. Va desterrar l’hivern amb l’emoció i la il·lusió que omplien el seu cor. Va dominar el foc i la flama amb la força de la seua voluntat.

I, amb el seu amor per la festa i les tradicions de la seua terra, va portar a les tribus de València una primavera que ja no havia d’anar-se’n mai.

I ara, potser, pensareu que tot açò són només fantasies d’escriptora.

I tu, Clara, la Clara de veritat, la de carn i ossos, segurament pensaràs que no eres exactament com la del conte.

Que tu eres senzillament una xiqueta d’onze anys que va escola als Salesians, que ha d’estudiar (en el cotxe si cal!) per als exàmens, i que qualsevol dia pot alçar-se amb un granet al nas perquè és una persona com totes les altres.

Que tens molt bones mans per a moltes coses, per al dibuix, i el piano, i les manualitats, i la costura, i fins i tot la papiroflèxia!, però que, potser, no saps dominar el foc i la flama, ni saps com desterrar l’hivern, ni com portar la primavera als nostres cors.

Però, saps què, benvolguda Clara?

Que t’equivoques, i no em sap gens de mal dir-t’ho. Perquè amb tota eixa naturalitat i senzillesa teues, que no has de perdre mai, has aconseguit ja escriure el teu nom amb lletres d’or en la història de València, i, amb ell, el de les dotze perles que t’envolten com una esplèndida joia.

Juntes regnareu sobre el foc i la flama. Juntes desterrareu l’hivern dels cors de la gran família fallera amb el vostre somriure. I, quan arribe el mes de març, juntes caminareu per la senda de les flors per a portar a València, en un esclat de pólvora i foc, novament la primavera.

Perquè no dubte ni per un segon que ho faràs, que ho fareu, vos done ja les gràcies.

Moltes gràcies i molta felicitat, Rebeca i Ariadna, Yaiza i Yaiza, Marina i Marina, Clàudia i Sònia, Paloma i Mar, Núria i Natàlia.

Moltes gràcies, preciosa Clara, i que tingues un regnat inoblidable.

A tots vostés, moltíssimes gràcies.

Advertisement
Click para comentar

Tienes que estar registrado para comentar Acceder

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Fallas

GALERÍA| Los trajes de Maria Estela Arlandis, Fallera Mayor de Valencia 2024

Publicado

en

trajes Maria Estela Arlandis
Foto: José Espolín

Hacemos un repaso de los trajes de María Estela Arlandis como Fallera Mayor de Valencia 2024. Las mujeres que ostentan este cargo son una representación mundial de la fiesta en todos los sentidos y es por ello que cuidan con mimo cada gesto, detalle e indumentaria.

Así lo ha demostrado María Estela Arlandis, a través de los numerosos trajes que ha estrenado y lucido desde su nombramiento como Fallera Mayor de Valencia el pasado mes de octubre.

Los trajes de María Estela Arlandis Ferrando:

Madreperla

Se descubría al mundo el secreto mejor guardado y María Estela sorprendió con el Madreperla para el espolín oficial de su Exaltación como máxima representante del mundo fallero infantil y tejido por Garín.

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

Imágenes: JCF

Un ‘Santa Catalina’ de color castaña, el segundo traje oficial de María Estela Arlandis

El segundo traje oficial lo lucía para la exaltación de su compañera de reinado, Marina García Arribas, Fallera Mayor Infantil  de Valencia. Marián Indumentaria Valenciana ha sido la encargada de confeccionar los segundos trajes de la Fallera Mayor de Valencia y su Corte de Honor

Verde musgo para su proclamación

Este traje del siglo XVIII lo estrenó para la presentación de esbozos de la agrupación Quatre Carreres. Para ella este traje siempre ha sido muy especial porque el color verde ha sido importante en su casa. El traje de su madre era verde y el de infantil de la madre también. Cuando vio ese verde le enamoró y vio el sentido del significado del color verde y su familia.

Un traje especial para su regreso a Quatre Carreres

Un ‘guiño’ especial en cuanto a su indumentaria valenciana se refiere. Es de uno de los vestidos que lució en 2010 como Fallera Mayor Infantil de su falla y que ha querido ‘rescatar y darle una nueva forma’ para este año y acto tan simbólico.

Maria Estela Arlandis traje Lyon Quatre Carreres

Imagen: JCF/Familia Arlandis-Ferrando

El geranio ‘Imperium’

Es un dibujo de la colección privada de Eduardo Cervera, inspirado en una tela antigua que solía emplearse para ornamentación en palacios imperiales, y tejida por Vives y Marí. Una seda estrecha de damasco, con un fondo geranio tramado en hilo de seda en un verde musgo.

El Carpio de María Estela Arlandis

Eduardo Cervera, detalla sobre este traje en realidad «es una tapicería italiana de seda dado que en países como Italia o Rusia se utilizan estas sedas como alta gama de tapicerías».

Un traje que Cervera confeccionó al estilo del siglo XVIII y combinando manteletas de Hijas de Carmen Esteve, bordadas en oro viejo sobre batista de algodón.

El traje ‘Marineta’

Se trata de una seda estrecha tejida en los telares de Vives y Marí, en color ciruela, con el dibujo que lleva por nombre ‘Marineta’.

El exclusivo traje nuevo de María Estela Arlandis en ‘Una festa per a Tots’

Se trata una seda estrecha en color azul porcelana tejida en los telares de Vives y Marí. Luce un dibujo de la colección propia de Eduardo Cervera que lleva por nombre ‘Antoinette’. El dibujo está extraído de una casulla antigua, una pieza de principios del siglo XIX. Todos los colores del traje buscan realizar un engamado de colores cálidos que van desde el granate más oscuro, al salmón más clarito.

Toledo en negro

Seda negra doble de ancho, tejida por Compañía de la Seda el fondo es color negro y combinan las flores en tonos empolvados rosas y azules, como diferencia significativa han arriesgado con ramas en color marrón, normalmente se suelen elegir tonos verdes, este detalle hace destacar más el metal oro que se ha escogido.

«El Clavel», un dibujo nuevo y exclusivo para María Estela Arlandis

El tejido es un dibujo exclusivo, de la colección privada de Edu Cervera,  está sacado de una capa pluvial antigua, de finales del siglo XVIII, que ha reproducido Compañía Valenciana de la Seda en seda estrecha.

Imágenes: JCF y Toni Cortés

 

Un espectacular «San Felipe» en color petróleo

Este especial brocatel de Compañía Valenciana de la Seda, está tejido en seda estrecha,  y ha sido tintado en un color exclusivo para ella, en tono petróleo con metal champange. Para el corpiño, María Estela se ha decantado por un damasco de seda al tono del traje con un puño vuelto abotonado en metal.

Imágenes: Toni Cortés

Amarillo doré

Se trata de una seda estrecha de nombre Carpí, en color amarillo doré, con tramas de oro envejecido y colores empolvados, una tela de Compañía Valenciana de la Seda.

Imágenes: JCF y Tamayo Fotografía

Color ámbar para la inauguración de la Exposición del Ninot

La tela con la que se ha confeccionado el vestido en tono ámbar, es el dibujo L’Horta, de la colección exclusiva de su indumentarista,  Eduardo Cervera.

Imágenes: JCF y Toni Cortés

Un traje ‘Azucena’ marengo, regalo del Gremio de Sastres y Modistas a María Estela Arlandis

Se trata de un traje de valenciana de finales del s. XIX y principios del s. XX, con mangas de farol. La tela es un brocatel de seda estrecha y el dibujo “Azucena” tejido por Compañía Valenciana de la Seda.

 

 

Traje ‘Clarita’ para el 1 de Marzo

El tejido que se trata de una seda en tafetán, concretamente es el dibujo Clarita en color papaya y trama en color crudo de Compañía Valenciana de la seda.

Espolín San Rafael para la Crida de María Estela Arlandis

María Estela Arlandis ha estrenado este precioso espolín San Rafael en color garnet con 24 tramas de color y 3 metales tejido por Compañía Valencia de la seda.

 

El traje para las Fuerzas Armadas

Para esta ocasión, la Fallera Mayor depositó toda su confianza en Eduardo Cervera, eligiendo un dibujo de su colección privada, en concreto el dibujo «Gran Gala» en azul infante, tejido en seda estrecha por Vives i Marí.

María Estela Arlandis en el Día de la Mujer

El tejido es  de sedica en color arena y para el el colorido se ha seleccionado en tonos rosas, que representa la floración y el renacer de todas esas mujeres que florecen  día a día, que son trabajadoras y luchan por salir adelante de manera independiente.

El nombre de este dibujo en homenaje a la madre de María Estela, bautizando con su apellido «Ferrando», en honor a Inma.

Quien conoce a Inma la definen como una mujer admirable por ser trabajadora, una madre dedicada en cuerpo y alma a sus hijos,  y una luchadora por su vida y en salir adelante en momentos difíciles que le puso la vida, pero que Inma pudo en aquel 2013 con todo ello.

Imágenes: JCF

Azul Atlantis

Traje de @eduardo_cervera.v con un dibujo de nombre “El Fallero”  En seda 100% color Atlántis. Dibujo sacado de una casulla antigua del siglo XIX.

Imágen: Boro Peiró

Continuar leyendo