Síguenos

Fallas

GALERÍA| Los discursos de Carmen Martín y Nerea López en el aniversario de la Unesco

Publicado

en

València está de celebración. Se cumplen cinco años desde que la fiesta de las Fallas fuera declarada Patrimonio Inmaterial de la Humanidad por la Unesco. El alcalde de València Joan Ribó y las Falleras Mayores han dirigido unos claros mensajes al mundo fallero y a los valencianos.

El pase de diapositivas requiere JavaScript.

Fotografías: Armando Romero (JCF)

Este es el discurso íntegro de Carmen Martín, Fallera Mayor de València 2022:

Bona vesprada,

Excel·lentíssim alcalde de la ciutat de València, president de Junta Central Fallera i regidor de Cultura Festiva, corporació municipal, autoritats, Corts d’Honor, falleres i fallers…

Al llarg de tota la meua vida fallera, m’he creuat a molta gent que sempre m’ha fet la mateixa pregunta… Què són les Falles?

Hui, amb el valor que la nostra festa es mereix, m’agradaria compartir-ho amb vosaltres i fer-ho amb 3 paraules que, per a mi, són les més essencials..

La primera d’elles, PATRIMONI. Una paraula plena de significat, una paraula que per als valencians i valencianes i, en especial, per al món faller suposa el reconeixement a les nostres tradicions i la nostra riquesa cultural.

En 2009 una idea es va gestar entre uns pocs fallers que creien i confiaven en la força i genuïnitat de les Falles…Temps després, aquesta idea va ser recolzada, i amb molt de treball, hores de debat i esforç, es va proposar que les Falles  foren candidates al reconeixement com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO.

Fa hui 5 anys, ens arribava la gran notícia: el col·lectiu faller s’alçava, i feia tremolar a tota València per celebrar que ho havíem aconseguit…

Podríem parlar d’indumentària, de pólvora, de música, de la sàtira, de l’art efímer que envaeix cadascun dels carrers a València i a molts pobles de tota la Comunitat… d’eixe meravellós mes de març… dels casals com a llar…de com totes eixes parts de la festa, en conjunt, fan l’amalgama perfecta perquè, any rere any, torne la il·lusió i la unió per començar nou exercici faller, defensant, protegint i honrant la nostra riquesa patrimonial.

 

La segona d’estes paraules és la RESILIÈNCIA. L’hem escoltada repetides vegades al llarg dels últims dos anys, però no podem oblidar que els fallers i les falleres hem sigut resilients durant tota la nostra vida. Qualsevol comissió ha travessat per dificultats i moments crítics al llarg de la seua història, i sense pensar-se-ho dos vegades hem mirat al capdavant.

Pot ser el nom que atorgaren a la nostra ciutat fa segles “Valentia” siga, ara per ara, el millor reflex de la valentia que tenim per afrontar les adversitats i és per això, que malgrat tot, a final del mes de febrer el món faller al peu de les Torres de Serrans proclamem tots a una veu amb els nostres estàndards l’inici de les Falles.

Gràcies falleres i fallers per lluitar per la nostra festa, per fer front a qualsevol contratemps i per demostrar que la nostra festa és inclusiva i plural.

 

Per últim, la tercera paraula, és intangible, immaterial encara que tots parlem d’ella quan fem al·lusió a la nostra festa, eixa és la PASSIÓ.

Passió, descrita a la RAE com apetit o afició vehement d’alguna cosa. Però per a nosaltres, les Falles van molt més enllà. És un sentiment, una forma de viure, és eixa emoció en escoltar “ja estem en Falles”, és allò que sentim al vore el rostre de la nostra Mareta en arribar a la Plaça de la Verge i ofrenar o un 19 de març amb la cremà de la nostra falla.

En definitiva, la passió és allò que ens uneix, que ens fa grans i que fa que generació a generació, enaltim la nostra benvolguda festa.

Paraules a les que podríem afegir-ne moltes més…paraules que formen el nostre sentir i el perquè les Falles són Patrimoni Immaterial de la Humanitat.

Ara més que mai, hem de demostrar el nostre valor, perquè nosaltres hem sigut, som i serem qui escrivim la història de les Falles. Un relat al qual li queda molt. Per això no oblideu mai que…

Visca València i Visquen les Falles.

Este es el discurso íntegro de Nerea Lóepz, Fallera Mayor Infantil de València 2022:

Bona vesprada a totes i tots,

 

Quina il-lusió poder estar hui aci en este Iloc emblemàtic que tant em fascina!

 

Vull donar-vos les gràcies per permetre’m participar en este acte tan important, la cloenda de les celebracions del cinque aniversari de la declaració de les falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, aixi com en la resta d’actes del cap de setmana.

 

Ara tots coneixem, encara més, la importància mundial i la riquesa cultural que tenen les nostres benvolgudes falles. Estos dies vaig visitar, amb Carmen i les Corts d’Honor, el Museu Faller i el Museu de l’Artista Faller dissabte passat.

 

Em va agradar molt poder parlar en la xarrada dedicada a la historia de la Declaració de les Falles com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat, davant gent que va impulsar i treballar tant per a poder aconseguir-ho.

 

En les falles fem cada vegada més activitats de Solidaritat, perquè ens preocupem per les persones, per això hi havia tantes fotos boniques en l’exposició de dissabte i van posar tants exemples a la xarrada que hi va haver a continuació.

 

De vesprada, ens ho vam passar molt bé visitant el taller de Cristian i Javi i per a culminar la nit de dissabte, em va fer moltíssima il·lusió, junt amb Carmen, vore el nostre primer Castell com a falleres majors acompanyades de les nostres Corts, de la mà dels germans Caballer.

 

Diumenge ens divertirem molt en el fotocall de la plaça de la Mare de Déu, amb eixe preciós mural de flors, mentres de fons veiem els balls al carrer, que gràcies a les falles cada vegada se’n fan més.

 

Ja en la ciutat de l’artista faller vam parlar de les flors i dels vestidors de la Mare de Déu, i també de la pirotècnia, on vam tindre el privilegi de poder vore de prop, i més tard encendre la metxa, d’un espectacle pirotècnic que m’han dit que es ve molt poquet últimament, l’engraellat.

 

Més tard, vam fer una visita a Mercaflor on ens van tractar genial, i clar, amb el fred que vam passar, necessitàvem el taller de la dansà on, al momentet ja vam entrar totes en calor al compàs del tabal i la dolçaina. Fins i tot les nostres famílies es van animar a ballar! Quant que ens vam divertir!

 

A més, em va agradar molt poder parlar en la xarrada dedicada a l’esforc que fan els fallers i les falleres per a la nostra festa cada any, on hi havia representants de molts pobles que sempre tenen alguna cosa diferent i especial. I vore a l’artista Drey en acció va ser espectacular.

 

Moltes gràcies a l’alcalde, a Carlos i a tota la gent de Junta pel vostre treball i per haver-me donat l’oportunitat de viure tots els actes de la celebració, junt amb Carmen i les nostres Corts d’honor, i a tots i totes gràcies per acompanyar-nos. No oblidem seguir creixent, malgrat les adversitats.

 

SOM PATRIMONI I HEM TORNAT!!

Moltes gràcies i bona nit!

 

 

Advertisement
Click para comentar

Tienes que estar registrado para comentar Acceder

Deja un comentario

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Fallas

DIRECTO| Sigue aquí la mascletà de Fallas de hoy

Publicado

en

Macromascletà de Benicalap
Sigue aquí la mascletà de Fallas de hoy- Foto: TONI CORTÉS

Sigue en directo la mascletà de Fallas de cada día desde Official Press. El periódico digital, referencia en el mundo fallero, te ofrece la mascletà de Fallas que del 1 al 19 de marzo se dispara desde la plaza del Ayuntamiento. Una señal cedida por el consistorio municipal.

La mascletà de las Fallas cada día en Official Press

Valencia celebra ya su fiesta grande: las Fallas 2026,  donde uno de los actos más esperados por los valencianos, falleros e incluso por los turistas que visitan la ciudad, como es la mascletà se vive con especial interés. Cada día hasta el 19 de marzo, inclusive, la Plaza del Ayuntamiento se convierte en el punto neurálgico de la fiesta para vibrar con la mascletà del día.

‘Senyor pirotécnic, pot començar la mascletà’

Official Press te acerca esta cita con la pólvora para que puedas disfrutarla en directo, sin perder detalle, desde donde estés y a través de cualquier dispositivo.

Todos los días a partir de las 13:50 horas conectaremos en directo para vivir el ambiente de la plaza y escuchar el ya clásico ‘Senyor pirotécnic, pot començar la mascletà’ que da paso a la mascletà.

DIRECTO| Sigue aquí la mascletà de Fallas:

 

Calendario pirotécnico de las Fallas 2026

E programa oficial de mascletaes con las fechas, pirotecnias participantes y los títulos de los espectáculos. Todas las mascletaes se dispararán a las 14:00 horas en la Plaza del Ayuntamiento de Valencia.

Marzo: mascletaes diarias y grandes noches de fuego

Domingo 1 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Peñarroja)

  • 20:00 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Crespo)

Lunes 2 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Hermanos Sirvent)

Martes 3 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Alto Palancia)

Miércoles 4 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Dragón)

Jueves 5 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Zaragozana)

Viernes 6 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Pibierzo)

  • 23:59 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Pibierzo)

Sábado 7 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Nadal Martí)

  • 23:59 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Tomás)

Domingo 8 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Martí)

  • 20:00 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Nadal Martí)

Lunes 9 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Turís)

Martes 10 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Crespo)

Miércoles 11 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Tomás)

Jueves 12 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Alpujarreña)

  • 20:30 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Alpujarreña)

Viernes 13 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Vulcano)

  • 23:59 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Turís)

Sábado 14 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Aitana)

  • 23:59 h. Espectáculo pirotécnico nocturno en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Tamarit)

Domingo 15 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Valenciana)

  • 23:59 h. L’Alba de las Fallas en toda la ciudad, con espectáculo pirotécnico en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Vulcano)

Recta final: castillos, Nit de Foc y Cremà

Lunes 16 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Tamarit)

  • 23:59 h. Castillo de fuegos artificiales en el Puente de Monteolivete (Pirotecnia Mediterráneo)

Martes 17 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Mediterráneo)

  • 23:59 h. Castillo de fuegos artificiales en el Puente de Monteolivete (Pirotecnia Zaragozana)

Miércoles 18 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Caballer FX)

  • 23:59 h. “Nit de Foc” en el Puente de Monteolivete (Pirotecnia Valenciana)

Jueves 19 de marzo

  • 14:00 h. “Mascletà” en la Plaza del Ayuntamiento (Pirotecnia Hermanos Caballer)

  • 19:00 h. Cabalgata del Fuego desde la Calle de la Paz hasta la Porta de la Mar

  • 21:00 h. y 23:00 h. La Cremà municipal estará acompañada, en todos los casos, por efectos pirotécnicos de Pirotecnia Hermanos Caballer

 

¡No te pierdas este espectacular programa de mascletaes que iluminará y hará vibrar a toda la ciudad de Valencia durante las Fallas 2026

Toda la información de Fallas Valencia 2026 en Official Press

Consulta en nuestra web toda la información de las Fallas 2026 como el programa completo de actos de las Fallas, las novedades, horarios, indumentaria, peinados, el tiempo que hará y los horarios de la Ofrenda de Fallas, el directo de mascletaes y castillos.

Continuar leyendo